home-knop  

Hieronder vind je modificaties/tips voor de Bebop 2   (altijd 'under construction')

Mod 1

(cosmetisch)

De eerste 'modificate' die ik heb gedaan is om de drone een naam te geven: "Guppekop" en om wat rode striping aan te brengen op de zijkanten en de bovenkant. Ik heb daarvoor 3mm dunne tape gebruikt die verkrijgbaar is bij de auto onderdelen winkel in diverse maten en kleuren.

Ook heb ik stickers gemaakt met een label-maker met de tekst: I'm lost call 0031 xxxxxxx en de andere kant: Ik ben verdwaald bel 0xxxxxxxxxx
Dit omdat ik op internet veel lees over drones die -buiten bereik- onvindbaar werden.
In de hoop dat de vinder mij belt als mij dat overkomt.


Mod 2



Deze 'modificatie' is ingegeven doordat ik een keer ben opgestegen voor een video met de lenskap nog geplaatst.
Met deze opvallend afwijkende kleur wordt ik er op gewezen dat de lenskap er nog af moet.


bebop 2 dustcap

Mod 3 Navigatie verlichting(nadoen op eigen risico)

De Bebop 2 heeft een (te) grote knipperende LED, maar deze is alleen aan de achterkant te zien. Ik heb in de vier poten extra LED verlichting aangebracht, knipperend wit in de achterpoten, rode links en groene in de rechter voorpoot.
Zie mijn oplossing hiervoor op de foto hieronder.

1-Begin met het verwijderen van de neuskap. De schroefjes 1 en 2 bij de rode pijlen (torx schroeven!)
Ik gebruik hiervoor een Parrot gereedschapsetje.
2-Neem -met een beetje voorzichtig wringen- de neuskap naar voren af.
3-Verwijder de drie schroeven 1,2 en 3 drie bij de blauwe pijlen van het GPS ground-plaatje.
4-Klap de GPS module voorzichtig om zonder de platte kabel verbinding te beschadigen.
5-Zie de foto voor de 11,1 Volt aansluitingen die ik gebruik.
Als de Accu geplaatst is gaan de LED's nu branden. Als je dit niet wilt kun je een schakelaar in de plusdraad opnemen.
6-Soldeer de componenten aan elkaar volgens het schema. En plaats deze in het frame van de Bebop2
7-Soldeer de Plus en Min aansluiting volgens punt 5 aansluiting.
8-Plaats de accu en kijk of alles goed werkt. Verwijder daarna de accu weer!.
9-Plaats de Neuskap en bevestig de 5 schroeven terug.
10-Klaar is Bebop2 en de navigatieverlichting

Ik gebruik de volgende componenten:

LED rood 1,9V 20mA 9000mcd 25 graden (kijkhoek) mcd = milicandela (lichtsterkte)
LED groen 2,9V 20mA 9600mcd 25 graden
LED wit flash 3,2V 20mA 5000mcd

Weerstanden: koolstof 1/4W
R1, 3 en 4= 270 Ohm (R-V-Br)
R2= 180 Ohm (Br-Groen-Br)


Heb je LED's met andere waarden dan moet je andere weerstand waarden gebruiken.
Een handig hulpmiddel: http://led.linear1.org/led.wiz
of zelf uitrekenen met de wet van Ohm (R= U / I) - Voor groene LED die ik gebruik word dat dan:
R = (11.1 V-[3x2,9 V]) / 0.02A
R = (11,1 V - 8,7 V) / 0.02A
R =2,4 V / 0.02 A=120 Ohm Dichtstbijzijnde bestaande waarde = 180 Ohm
Batterijspanning = 11,1 Volt
Led spanning = 2,9 Volt (3x groen = 3 x 2,9 Volt)
20 mA = 0.02 Ampere

(zie ook https://www.youtube.com/watch?v=JuAZgxVzNXg )
bebop 2 modification led lights
bebop2-mod lights
bebop2 mod lights navigation
navigatie verlichting parrot bebop2  bebop 2 LED
modification bebop 2 led navigation lights
modification bebop 2 led navigation lights

bebop-2 achterlicht modificatie Afplakken en schilderen is mijn oplossing


Mod 4 WiFi range extender


Om een stabieler beeld op je device te hebben met een vlucht op grotere afstand, kun je een WiFi range extender gebruiken. Ik gebruik daarvoor de Netgear Trek PR2000. Deze is zeer klein, makkelijk te bedienen en heeft een USB aansluiting voor aansluiting op een kleine powerbank zodat de extender mobiel is te gebruiken. Je vergroot daarmee ook de afstand waarmee je met de Bebop 2 kunt vliegen (denk aan de regelgeving!)
Maak eerst een Extender-setup met de Netgear Trek volgens de aanwijzingen van de fabrikant, dit hoef je maar 1 keer te doen als je de setup wegschrijft.
Voor vliegen met de WiFi extender is de volgorde van de WIFi verbinding belangrijk:
- Start de Bebop 2 en wacht tot deze volledig is opgestart (LED achterkant brand continue).
- Start de Netgear Trek, zet deze op Draadloos Wifi en wacht tot de WiFi LED continue brand.
Er is nu een WiFi verbinding tussen de extender en de Bebop 2
- Zet je device op vliegtuig mode zodat je device niet je WiFi/App onderbreekt tijdens de vlucht.
- Zet je device op Wifi aan en Kies voor het WiFi netwerk met de naam NETGEARxxx en vul de sleutel in (ook eenmalig)
Er is nu een WiFi verbinding met je device via de extender naar de Bebop 2. Door de grotere antenne en versterking is de FPV en de range sterk verbeterd.
range extender Bebop 2 netgear trek
bebop 2 wifi extender netgear trek pr2000
Verbruik 100-240Volt 0,3 A of 5 volt 0,7 A


Mod 5 Backpack voor Bebop 2


Neem een 'oude' rugzak - twee stukken 'pluk' schuimrubber en wat strips en wat verstevigingmateriaal. Met een scherp mes en wat lijm knutsel je zo een transport mogelijkheid voor je Bebop 2 in elkaar voor weinig euro's.

backpack bebop2 bebop-2 rugzak

INFO algemeen - Li-Po batterij


Li-Po accu - geen gewone batterij ! 1 hoe laad ik een Li-Po?
Als voorbeeld nemen we een 3s 1p / 3000mAh accu, om maar eens een veel voorkomende accu te nemen. De maximale laadstroom die de fabrikant op heeft gegeven is bijvoorbeeld 2C.
Wanneer is een Li-Po leeg en wanneer is hij vol?
Een Li-Po cel is leeg wanneer de spanning onbelast tot 3V is gedaald. Verder ontladen maakt de accucel kapot.
Een Li-Po cel is vol wanneer de spanning onbelast tot 4,235V is opgelopen. Ook hier moet je niet verder gaan want dan zal de Li-Po kapot gaan en in het ergste geval in brand kunnen vliegen.
Net als alle accu's mag je een Li-Po maar met een beperkte stroom laden. Deze laadstroom is standaard 1C maar er zijn al veel cellen die, net als ons voorbeeld, met 2C geladen mogen worden. Ondertussen zijn Li-Po's die je met 5C mag laden ook al te koop.
Een Li-Po lader is eigenlijk een heel goed gestabiliseerde voeding waarvan de uitgangsspanning op precies 4,235V per cel wordt ingesteld. De maximale stroom die deze lader mag leveren wordt ingesteld op gewenste laadstroom. Voor de accu in het voorbeeld (3S1P / 3000mAh en een laadstroom van 2C) zou dat dus 12,705V en maximaal 6A zijn.

Wanneer je de Li-Po accu aansluit op de lader zal het spanningsverschil tussen de accu en de laderuitgang groot zijn. De accu is maar 9V en de laderuitgang is 12,705V. De stroom die er zou kunnen gaan lopen wordt bepaald door dat spanningsverschil en de weerstand van het hele circuit. Dat is de weerstand van de kabels, de connectors en de inwendige weerstand van de accu bij elkaar opgeteld.

Die inwendige weerstand is erg laag, maximaal enkele tienden Ohm. Stel dat het in dit voorbeeld 0,15Ohm is. De stroom die er dus zou kunnen gaan lopen is dan 3,705V / 0,15Ohm = 24,7A. Dat is natuurlijk een veel te hoge stroom dus zal de stroombegrenzing ingrijpen en het beperken tot 6A.
Langzaam maar zeker zal de accu voller raken en zal de spanning van de accu hoger worden. Wanneer het spanningsverschil kleiner dan 0,9V wordt zal de laadstroom gaan dalen. Waarom 0,9V hoor ik vragen? Wel dat is de laadstroom maal de weerstand of te wel 6A x 0,15Ohm = 0,9V. Dus wanneer de accuspanning hoger wordt dan 11,805V begint de laadstroom minder te worden.
Wanneer de laadstroom minder wordt zal natuurlijk het laden langzamer gaan dus zal het langer duren voordat de accu vol is. Theoretisch zal de accu zo ver opgeladen raken dat het spanningsverschil 0V wordt en daarmee wordt dus ook de laadstroom 0A. Dit kan heel lang duren, uren of zelfs dagen!
In de praktijk zal het laden eerder stoppen. De laadstroom die door de accu loopt wordt constant in de gaten gehouden en wanneer de stroom ver genoeg gedaald is zal de lader stoppen. Bij veel laders is dat bij iets van 1/50C. Dit is een vrij willekeurige waarde die per fabrikant kan en zal verschillen. Daarom zal een accu op een lader van fabrikant "A" binnen 45 minuten vol zijn maar op een lader van fabrikant "B" duurt het wel een uur. Toch is het wel belangrijk dat het laden echt helemaal stopt als de stroom laag genoeg is geworden want Li-Po's vinden het niet zo heel erg fijn om langdurig aan de maximale spanning aangesloten te zijn.
In dit voorbeeld gaan we uit van 1/50 C dus zal de lader stoppen wanneer de laadstroom is gedaald tot 120mA. De lader zal melden dat hij klaar is en vaak ook laten zien hoeveel er in de accu is geladen en hoe lang de laadtijd was. Die waardes zijn niet echt waardevol maar je kan ze per accu bewaren om zo in de gaten te kunnen houden hoe de accu zich houdt. Zolang je die accu steeds met dezelfde lader laad kan je die waardes gebruiken door ze steeds met de voorgaande te vergelijken. Wanneer de accu versleten raakt zal je dat onder andere kunnen zien aan het feit dat de laadtijd steeds langer wordt en de lader er steeds meer in moet stoppen zonder dat er meer uit zal komen.
Het laden is dus simpel maar het is zeer belangrijk dat het wel heel precies gebeurt. De spanningen moeten binnen erg nauwkeurige grenzen zijn om schade aan de accu te voorkomen maar ook om te zorgen dat de accu wel volledig geladen wordt. Ook de laadstroom moet in de gaten gehouden worden want te veel is erg slecht en te weinig zal een langere laadtijd geven

2 wat betekent de C?
C wordt gebruikt om de laad / ontlaadstroom te specificeren. C staat letterlijk voor de Capaciteit van de accu. Fabrikanten geven bij Li-Po's meerdere waarden op.

Aller eerst gaan we kijken hoe deze C waarde nou voor een stroom kan staan.
Een accu wordt met 25C Max Discharge verkocht.

Dit houdt in dat een accu met maximaal 25 x de capaciteit van de accu gebruikt mag worden. Let wel dat dit een benadering is en dat sommige accu's gevoeliger zijn voor overbelasting als andere. Het is bij een accu belangrijk om minimaal 10% maar liever 20% over te hebben in vermogen.

De fabrikant geeft meerdere waarden op, dit heeft te maken met wanneer een bepaalde stroom gebruikt mag worden.

Max Discharge : Dit is de maximale stroom die je uit een accu mag halen gedurende 5seconden (tijd kan anders zijn en is afhankelijk van de fabrikant 5sec is meest gangbare bij uitzondering wordt dit vermeld op de accu).

Continuos Discharge : Dit is de stroom die een accu constant mag leveren. Dit ligt gemiddeld genomen op ca. 60% van de max discharge. Let wel dat ook dit per accu kan verschillen. (Voorbeeld: Max discharge 35C, continuos discharge 25C).

Max Charge: Een accu mag met een bepaalde stroom geladen worden.
Meest gangbare laadstroom is 1C (1x de capaciteit) dit houdt in dat de accu met +/- 1 uur en 15 min vol is vanaf leeg.

Tegenwoordig wordt deze laadstroom steeds hoger. 5C is al goed verkrijgbaar. Dit houdt in dat je de accu met 5x de capaciteit mag laden. En dat deze met +/- 30 minuten vol is.

De meeste tijd bij het laden gaat verloren aan de tijd die de lader gebruikt om de laatste procenten vol te krijgen. Hierdoor is het niet zo dat een accu met 5C laden ook per definitie 5x sneller is.

3 Wat betekent balanceren en hoe doe je dat?
In het stukje over de lader is de balancer geheel niet ter sprake gekomen. Wat doet een balancer nu eigenlijk en waarom moeten we die gebruiken?
Bij een accu samengesteld uit meerdere cellen zal altijd enig verschil tussen die cellen bestaan. Sommige zullen iets eerder vol zijn dan de andere. Om die andere cellen ook vol te krijgen zal de lader doorgaan met laden. Hierdoor zullen de cellen die iets eerder vol zijn dus, een beetje, overladen worden waardoor de celspanning iets hoger zal worden dan toegestaan.
Bij NiXX cellen is dat niet zo kritisch, als één van de cellen iets eerder vol is dan de rest wordt hij gewoon wat overladen. Daar kunnen ze vrij goed tegen zolang het maar niet te lang duurt en de stroom niet te gek hoog is. Omdat de verschillen tussen de cellen in één pakket nooit erg groot zullen zijn zal dat overladen zo goed als nooit echt lang duren.
De celspanning van Li-Po cellen is wel heel kritisch, iets te laag betekend een niet volle cel en iets te hoog een defecte cel. Bij Li-Po's moet je dus zorgen dat de celspanning nooit boven een bepaald maximum uitkomt. In het ergste geval zou een Li-Po cel zelfs in brand kunnen vliegen wanneer de celspanning te hoog wordt. Dit komt maar zelden voor maar het is gebeurt en als je niet voorzichtig bent kan het jou ook overkomen.
Er moet dus iets gedaan worden om te voorkomen dat een Li-Po cel die iets eerder vol is dan de andere in het pakket overladen wordt terwijl de anderen ook vol worden geladen. Dat is dus de taak van een balancer.

De meest simpele balancer is het passieve type. Een dergelijke balancer gaat pas aan het werk als de accu al vrijwel vol is. Op dat moment is de laadstroom dus al een heel eind afgenomen. Wanneer de spanning van één van de aangesloten cellen de 4,235V eerder bereikt dan de andere cellen zal de balancer dat detecteren en de dan nog lopende laadstroom om de cel heen leiden. Er wordt simpel weg een weerstand parallel aan de cel geschakeld.
De balanceerstroom die een balancer kan verwerken is meestal niet zo heel groot. De eerste balancers waren echt gemaakt om helemaal op het einde hun werk te doen en konden vaak niet meer dan 50mA of 70mA stroom verwerken. De meeste van de huidige balancers kunnen ergens tussen de 150mA en 300mA verwerken. Er zijn al types die zelfs meer dan 1A kunnen verwerken. De balancers met een lage balanceerstroom zijn alleen te gebruiken wanneer de onbalans niet te groot is en bij relatief lage laadstromen.
Is de onbalans erg groot, bijvoorbeeld wanneer je een nog half volle cel en een lege cel in serie wilt gaan laden, zal de volle laadstroom nog lopen als de eerste cel al vol raakt. De balancer zal dan ingrijpen maar hij kan bijvoorbeeld slechts iets van 150mA om de cel heen leiden terwijl er misschien wel 1A loopt. Dat is dus een recept voor fout gaan. De balancer kan dan kapot kunnen gaan en uiteindelijk ook de Li-Po.
Er bestaan balancers die dat kunnen detecteren en dan de laadstroom helemaal uit schakelen en een foutmelding geven. Dit soort balancers zit in heel veel LapTop accu's. Wanneer je accu niet meer wil laden dan is het heel vaak de ingebouwde balancer die de zaak tegenhoudt omdat de onbalans te groot is geworden om nog weg te kunnen werken.

Een tweede type is de active balancer. Deze doet feitelijk het zelfde maar nog meer. Wanneer je de accu op zo'n balancer aansluit zal hij de spanningen van elke cel meten en die met elkaar gaan vergelijken. Als er één iets hoger is dan de andere zal die cel iets ontladen worden om hem gelijk aan de rest te krijgen. Pas wanneer alle cellen gelijk zijn zal de balancer de laadstoom inschakelen.

Tijdens het laden blijft de balancer de spanning in de gaten houden en als er één cel iets hoger wordt dan de anderen zal de balancer (een deel van) de laadstroom om die cel heen leiden. Zo wordt ervoor gezorgd dat die cel iets langzamer geladen wordt. Uiteindelijk is het de bedoeling dat alle cellen tegelijk netjes vol raken.
Het is duidelijk dat dit type balancer grotere stromen moet kunnen verwerken. Ze moeten, een deel van, de laadstroom buiten de cel die iets voller raakt om leiden. Dat kan zijn bij een nog vrijwel lege accu dus een hoge laadstroom maar ook bij een vrijwel volle accu dus een geringe laadstroom. Het zijn dus meestal dit type balancers die 1A of meer balanceer stroom kunnen verwerken.
Toch is het natuurlijk niet de bedoeling om met een dergelijke balancer een enorme onbalans weg te werken. Als je dat tegen komt is het zaak uit te zoeken waar die onbalans door ontstaan is. Vaak is het een teken dat er met een cel iets mis is. Wanneer je merkt dat de onbalans de volgende keer dat je die accu wilt laden weer zo groot is kan je er vrij zeker van zijn dat je de accu moet gaan vervangen.

Een laatste functie die in de balancer ingebouwd kan zijn is de detectie dat alle cellen de 4,235V bereikt hebben en dus vol zijn. De eventueel nog lopende laadstroom wordt dan door de balancer buiten de cellen omgeleidt waardoor de laadstroom mogelijk niet laag genoeg wordt zodat de lader stopt. Sommige balancers zijn ontworpen om met een specifieke lader samen te werken deze zal de lader "melden" dat de accu vol is en dat hij lader uit kan schakelen. Andere balancers zullen zelf de laadstroom afsluiten.
Steeds meer van de moderne laders hebben een balancer ingebouwd zitten die samenwerkt met de lader. Het is één apparaat geworden.

Beide methodes van balanceren (actief en passief) werken goed en betrouwbaar. Het systeem met de active balancer zal makkelijker werken en de kans op mogelijk fouten is wat kleiner. Laders met geïntegreerde balancers zijn eigenlijk te prefereren want daar zijn de lader en de balancer goed op elkaar afgestemd. De goede samenwerking zal dan beter gegarandeerd zijn.

Als laatste is er nog een derde mogelijkheid. Dat is dat elke cel zijn eigen lader heeft. Dit zijn meestal laders die je alleen via de balanceer stekker kan aansluiten. In die laders zit een aparte laadschakeling voor elke cel. Die laders werken volledig onafhankelijk van elkaar en zullen elke cel volledig tot de 4,235V opladen. Wanneer één cel eerder vol is dan de rest geeft dat niets omdat de lader van die cel er dan gewoon mee ophoudt. De andere laders gaan gewoon verder om de andere cellen ook helemaal vol te krijgen. Wanneer ze dan allemaal vol zijn zal het "ready" lampje gaan branden, als dat erop zit natuurlijk.
Elektronisch gezien zijn deze laders wat complex maar voor de gebruiker zijn ze eigenlijk ideaal. Je hebt geen balancer nodig en geen aparte kabels daarvoor. De kans op problemen is klein en je kan je accu veilig laden. Het nadeel is dat je via de vrij dunne balancer draadjes en connector geen hoge laadstromen kan laten lopen. De laadstroom zal dus beperkt moeten blijven tot maximaal 0,5A of zo iets. Mede om deze reden zie je deze laders tegenwoordig steeds minder.
4 waar laad ik een Li-Po?
Een Li-Po kan je het beste onder toezicht laden.
Op een plaats waar zo min mogelijk gevaar is voor schade áls er iets fout gaat. Dus bijvoorbeeld in een (niét afgesloten!!) stalen trommel die voldoende groot is om de Li-Po in een brandwerende accuzak te bevatten.
Het gebruik van een brandwerende accuzak is ook aan te bevelen.

5 wat gebeurd er met een Li-Po als het koud is?
Li-Po's kunnen er vrij goed tegen als ze koud worden. Je zal wel zien dat de capaciteit duidelijk minder zal zijn. Ook de maximale stroom die de accu kan leveren zal duidelijk minder zijn. Daarom kan je het beste de accu eerst netjes helemaal op temperatuur laten komen voordat je hem weer gaat gebruiken.

6 wat betekent 2p en 3s ?
2p betekend 2 cellen parallel
3s 3 cellen in serie
Cellen zet je parallel als je meer Ampères uit de cellen wil trekken dan er uit 1 cel mogelijk is
Als een cel van 1000 mAh 10 c gebruikt wordt mag je er niet meer als 10 ampère uit trekken
als je er dan 2 parallel zet kan je de cel met 20 ampère belasten.
Cellen zet je in serie als je een hoger voltage wil.

7 welke lader is de beste of waar moet ik op letten bij de aanschaf?
Er zijn talloze verschillende laders, ook hier is het weer belangrijk je af te vragen wat wil ik, alleen Li-Po's laden, of ook lood accu's enz.
Vaak staat er dat een lader een X aantal cellen kan laden en een X aantal ampère.
Verwacht niet dat bij het maximale aantal cellen het maximale amperage bereikt wordt.
Dit heeft te maken met hoeveel watt een lader maximaal kan leveren.

8 een bolle Li-Po wat te doen?
Het hangt er van af hoe bol hij staat.
Als hij niet te bol is zou je hem onder toezicht kunnen laden en ontladen.
Vertrouw je het niet dan is er maar 1 mogelijkheid namelijk:
Stap 1.
Accu helemaal ontladen. Niet door kotsluiten maar door bijvoorbeeld een fietslampje op de accu aan te sluiten en hem zo een paar dagen te laten liggen.
Stap 2.
Met een scherp mesje de accu boven en onderaan open snijden. Niet te diep snijden, alleen de "verpakking" open snijden is genoeg.
Stap 3.
Leg de accu's in een bak met zout water (2 tot 3 afgestreken eetlepels keukenzout op een liter water). Zorg ervoor dat het zoute water goed in de accu komt.
Stap 4.
Na een dag (of twee) de accu uit het zoute water halen, uit laten lekken en in de grijze afvalcontainer weggooien.

Het idee hierachter is als volgt:
Door de accu helemaal te ontladen kunnen er geen "gevaarlijke" stromen meer lopen waardoor er van alles en nog wat zou kunnen gebeuren.
Door het zoute water worden de Lithium zouten (de Lithium Ionen!) geneutraliseerd waardoor geen zuiver lithium meer vrij kan komen. Het is namelijk het vrijkomen van het Lithium dat brand kan veroorzaken. Lithium is namelijk een alkali metaal, net als Natrium en nog een paar, dat spontaan in de brand kan vliegen als het in contact komt met de buitenlucht.
Een Li-Po accu bevat geen geen stoffen die echt schadelijk zijn voor het milieu. Bij verbranding in een afval verbrandingsoven komen geen gevaarlijke stoffen vrij.
Er zitten ook geen stoffen in die terug te winnen zijn voor hergebruik. Tenminste tot nu toe is er nog geen enkel proces dat materialen uit een Li-Po op een economische manier (financieel en milieu economisch) kan terugwinnen.

9 hoe sla je Li-Po's op die je langere tijd niet gebruikt?
Het is het beste een Li-Po gedeeltelijk geladen te bewaren. Wat onder gedeeltelijk wordt verstaan is verschillend maar als het ergens tussen de 50% en 70% is zal het prima zijn.
Twee zaken moet je dus niet doen.
1. Helemaal geladen wegleggen en
2. Leeg of bijna leeg wegleggen.

Omdat de balancer / oplader die bijgeleverd wordt bij de Bebop2 niet de beste is (veel klachten in januari 2016) gebruik ik een eigen Li-Po lader. Ik gebruik de originele laadkabel en sluit die aan op een balancer plug (JST-HX) Pinaansluiting volgens voorbeeld:

Parrot Bebop-2 lader balancer aansluiting jst hx plug